Idémøter IU

Ressursside og samleside for Idémøter gjennomført i regi av IU.

Idémøte 2

Vi inviterer til nytt idémøte onsdag 18. januar 2023

Temaet for dette møtet er «hva vil vi med Inderøy Utvikling?»

Vi ønsker å skape en bred diskusjon og samle gode innspill rundt temaet, der medlemmene inviteres til å aktivt ta del i diskusjonen rundt fordeler og ulemper rundt tankekartet, og som et grunnlag for videre arbeid i AU.

Det blir også en orientering om status i arbeidet til arbeidsgruppa, der vi inviterer medlemmene til å komme med innspill til mulighetene med næringsforumet videre.

Sted: På låven hos Gulburet.
Dato: onsdag 18. januar 2023, kl. 17-20.

Oppsummering fra møtet følger på denne siden.


Idémøte 1

Dette er en kort oppsummering fra idémøtet i regi av Inderøy Utvikling i april 2022.
Vi startet med siste nytt fra IU. Deretter ble det gruppeinndeling og idémøte.

Sted: I kjelleren på Rødbrygga.
Dato: 20. april 2022, kl. 17-20.

  1. Velkommen ved Jon-Erik Vollan, daglig leder Inderøy Utvikling.
  2. Per Reidar Næss er styreleder i IU og leder idémøtet.
  3. Middag ble servert kl. 18:10.

Inviterte/deltakende: 12 deltakere.

Det ble gjennomført idémøte etter rundebordsmetoden og med fire ulike tema. Målet med møtet var å få frem mange ideer rundt fire utvalgte tema for å utvikle næringsforumet videre. Forslag og ideer ble skrevet ned på lapper for å dele ideer og innspill med styret og daglig leder i IU.

Tema:

  1. Hva bør IU jobbe med ?
  2. Hvilke behov har din/ medlemmenes bedrift?
  3. Kurstema?
  4. Hvordan bør IU være organisert? (alene/ sammen med andre næringsorganisasjoner?)

Resultat, oppsummert for hvert tema:

Hva bør Iu jobbe med?

  • jobbe for rekruttering av ungdommer/ lærlinger til bedriftene.
  • markedsføre IU sine medlemmer.
  • få til godt samarbeid mellom bedriftene.
  • snakke næringslivets sak overfor kommune.
  • IU kan samle en oversikt over rekrutteringsbehovet blandt medlemmene, samordne dette med kommunen sin jakt på kandidater.
  • alt som kan bidra til å styrke nyetablering i kommunen.
  • bygge nettverk mellom bedriftene.
  • øke lojaliteten mellom bedriftene.
  • utforske næringskluster basert på lokale interesser.
  • nettverksbygging – bedriftene ønsker å bli bedre kjent med hverandre.
  • arrangere næringslivets hedersaften, prisutdeling i ulike kategorier.
  • få gjennomført dekorasjon av tunnelen på Koa (gylden lyssetting/maling).
  • IU kan arbeide med arbeidsinkludering.
  • sape treningsmateriell i entreprenørskap for ungdommen og alle som vil starte bedrift.
  • skape en næringslivskatalog til alle nystartede bedrifter.
  • oversikt over ungdom som har lyst på sommerarbeid, tilkallingshjelp.
  • lage en oversikt over hvilken kompetanse som finnes i bedriftene.
  • digitale oppslagstavler.
  • etablere tre-måneders planer for samråd for å identifisere nærinslivsprosesser.
  • etablere samråd og rådslag mellom næringsliv og samfunnet.
  • sende ut «hvordan starte egen bedrift» til alle ungdommer.
  • utforske og identifisere alle bedrifter i det lokale markedet.
  • finne berøringspunkter mellom ideelt arbeid og næringsliv.
  • fokus på Agenda 2030 og globale mål mot næringslivet.
  • organisere en årlig festival for næringsliv og sivilsamfunnet.
  • organisere næringslivsdagen på grunnskole og vgs.
  • legge til rette for nettverksbygging/ kjennskap til andre bedrifter.
  • forum for å søke prosjektmidler.
  • IU bør være en samtalepartner for de bedriftene som ønsker det (særlig de små)
  • sette i gang kompetanseforum for digital markedsføring.
  • IU må være aktive overfor hver enkelt bedrift – kontakte alle i løpet av året.

Hvilke behov har din/ medlemmenes bedrift?

  • nettverksbygging.
  • kompetanseheving.
  • rådgivning.
  • samtalepartner.
  • info om aktiviteter i regionen.
  • middagsmøte.
  • rekruttering – offentlig og privat.
  • førstehjelpskurs.
  • dele-med-deg-workshops (dele erfaringer).
  • ha en felles markedsføringsstrategi.
  • digital tavle/ touch skjerm.
  • synliggjøre Inderøy kommune som næringsvennlig kommune.
  • holde næringslivet informert om offentlige føringer og bestemmelser.
  • nettverk – salg/avtaler.
  • nettverk – kunnskap.
  • hva skjer – hva finnes – nettside utvikles.
  • at hver bedrift får en standard presentasjon (A4) som oppdateres hvert år.
  • finne forankring av bedriften i lokalområdet.
  • utvikle en nettside som en portal med svar på spørsmål om næringslivet.
  • etablere nettverk av frivillige og freelancere som vil jobbe ideelt for bedriften.
  • ha rådslag fire ganger per år med aktuelle bedrifter.
  • finne oversettere av markedsmateriale.
  • trafikk/ hjelp til å dra folk til arr./events.
  • aktiv nettside – sosiale medier – ukas bedrift + funksjoner.
  • at IU hjelper alle nye bedrifter etter en metodisk modell, systematisk.
  • e-postliste alle aktører/ bedrifter.


Kurstema?

  • matlagingskurs (fermentering, raw-food, ville vekster, dyrking, sanking).
  • bygge nettverk mellom ulike kompetanseområder.
  • entreprenørskap, kunnskapsdeling.
  • sosiale medier, bli synlig, bygge brand.
  • rekruttering av ungdommer, tenke flere generasjoner, treneranalyse.
  • struktur, organisering, økonomi, logistikk.
  • canva -før og etter canva.
  • ivareta kundedata.
  • nettamrkedsføring, sosiale medier, tik-tok.organisering av kalender/ planlegging. fra høysesongs- til helårsbedrift.
  • kvalitetsarbeid i praksis.
  • podcast.
  • sosiale medier – innhold (hva dele), teknisk, ulike plattformer (hvordan gjøre).
  • budsjett/ økonomi små bedrifter.
  • budsjett/ økonomi små bedrifter.
  • kunnskap om andre bedrifter (møteplassen, frokostmøter, nettverksbygging).
  • nyansatte, kurs -med videre alias mestergruppen.
  • hvordan bygge opp en nettbutikk.
  • kundebehandling (service, ta vare på kundene, bærekraft).
  • kurs i glede og trivsel på jobben.
  • hvordan livnære seg på kulturelle opplevelser.kurs i forstå lokalmarkedet.
  • kurs i å bruke humor i bedriften.
  • kurs i inspirasjon og motivasjon.
  • trening i livsbalanse – motvirke utbrenthet.
  • kursplan for utvikling av unge talenter.
  • introduksjonspakke til alle nye bedrifter.


Hvordan bør IU være organisert? (alene/ sammen med andre næringsorganisasjoner?)

  • fordeler med mindre organisasjoner.
  • forventningskalibrering fra kommunen.
  • regionsforening med lokalforeninger
  • samarbeid, mangfold, sårbarhet.
  • oppsøkende virksomhet, rekruttering.